Χρονολόγιο επιλεγμένων εκθέσεων του ΒΧΜ μέχρι το 2010
Εκθέματα
Για να εικονογραφηθεί το θέμα επιλέχθηκαν 50 έργα - πολλά από τα οποία εκτέθηκαν για πρώτη φορά – φιλοτεχνημένα από τους σημαντικότερους ζωγράφους της περιόδου: Κωστή Παρθένη, Φώτη Κόντογλου, Σπύρο Παπαλουκά, Νίκο Εγγονόπουλο, Γιάννη Τσαρούχη, Σπύρο Βασιλείου, Αγήνορα Αστεριάδη και Πολύκλειτο Ρέγκο. Η έκθεση ήταν χωρισμένη σε πέντε ενότητες:
1. Κωστής Παρθένης, ο δάσκαλος και εισηγητής του διαλόγου με την βυζαντινή τέχνη.
Η πρώτη ενότητα ήταν επικεντρωμένη στον Κωστή Παρθένη και τον μοντέρνο τρόπο με τον οποίο ενσωμάτωσε τα βυζαντινά πρότυπα στα έργα του. Στα εκθέματα περιλαμβανόταν ένα αντίγραφο βυζαντινού έργου που φιλοτέχνησε ο Παρθένης, το μοναδικό που σώζεται.
2. Το ταξίδι στο Άγιον Όρος. Η ανακάλυψη της βυζαντινής τέχνης – Η παραγωγή αντιγράφων.
Στην ενότητα αυτή εκτέθηκαν έργα των σημαντικότερων εκπροσώπων της γενιάς του ’30 (Κόντογλου, Παπαλουκάς, Αστεριάδης, Τσαρούχης, Ρέγκος), εμπνευσμένα από τα ταξίδια τους στο Άγιον Όρος, στις Μονές των Μετεώρων και σε άλλα σημαντικά βυζαντινά μνημεία.
3. Ο Φώτης Κόντογλου και οι μαθητές του
Η σημαντική συμβολή του Φώτη Κόντογλου, πρωτεργάτη της γενιάς του ’30, στην «ανακάλυψη» της βυζαντινής τέχνης και στην επιβολή της στη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική.
4. Οι θρησκευτικές παραγγελίες
Εδώ προβλήθηκαν μερικές από τις σημαντικότερες θρησκευτικές παραγγελίες του Μεσοπολέμου, τις οποίες ανέλαβαν σημαντικοί καλλιτέχνες της γενιάς του ’30. Μερικές από αυτές ήταν ο ναός του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη στην Αθήνα από τον Σπύρο Βασιλείου, η Μητρόπολη της Άμφισσας από τον Σπύρο Παπαλουκά, ο Άγιος Νικόλαος Βόλου από τον Αγήνωρα Αστεριάδη, ο μητροπολιτικός ναός του Αγίου Δημητρίου στη Σιάτιστα και ο ναός του Αγίου Στυλιανού στη Θεσσαλονίκη από τον Πολύκλειτο Ρέγκο, οι εικόνες του τέμπλου του Αγίου Σπυρίδωνα στη Νέα Υόρκη από το Νίκο Εγγονόπουλο.
5. Η επίδραση της βυζαντινής τέχνης στην κοσμική παραγωγή
Η τελευταία ενότητα ασχολήθηκε με την επίδραση της βυζαντινής τέχνης στο κοσμικό έργο των καλλιτεχνών της γενιάς του ’30.
Σχόλια
Δυνατότητα σχολιασμού έχουν μόνο οι εγγεγραμμένοι χρήστες.
Δε βρέθηκαν σχόλια.