Γυναίκα

Σχόλια 0

Σχόλια

Δυνατότητα σχολιασμού έχουν μόνο οι εγγεγραμμένοι χρήστες.

Δε βρέθηκαν σχόλια.

Μοιραστείτε αυτή τη σελίδα
Gynaika Intro 2

Όπως σε κάθε εποχή και σε κάθε πολιτισμό, έτσι και στα βυζαντινά και μεταβυζαντινά χρόνια (4ος-19ος αι.) ο ρόλος της γυναίκας είναι πολυσήμαντος. Μια εικόνα για τη ζωή, τη δημόσια και ιδιωτική παρουσία της μάς δίνουν τα αντικείμενα της εικονικής αυτής περιήγησης. Κάποια χρησιμοποιεί, κάποια κατασκευάζει ενώ κάποια άλλα απλώς την απεικονίζουν.

Gynaika christ 1

Σύμφωνα με τη χριστιανική κοσμοθεωρία, είναι εξαιτίας μιας γυναίκας που το ανθρώπινο γένος εκδιώχθηκε από τον Παράδεισο, καθώς η Εύα, που δημιουργήθηκε από το πλευρό του Αδάμ, διέπραξε το προπατορικό αμάρτημα. Παρόλα αυτά, είναι χάρη σε μια γυναίκα που η ανθρωπότητα θα ξανακερδίσει την αιώνια λύτρωση, καθώς η Παναγία έφερε στον κόσμο τον Χριστό-Σωτήρα του κόσμου. Ορισμένες γυναίκες γίνονταν ασκήτριες, όπως η Μαρία Αιγυπτία, ενώ ορισμένες ανακηρύχθηκαν αγίες χάρη στην πίστη τους στον Χριστό.

Gynaika1a

Εικόνα με σκηνές από τη Δημιουργία του Κόσμου. Αποδίδεται στον Κωνσταντίνο Κονταρίνη. Αρχές 18ου αιώνα. Στην άνω ζώνη διακρίνεται η δημιουργία της Εύας, στην κάτω το προπατορικό αμάρτημα και η εκδίωξη των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο.

 

BXM01586

Gynaika 2a

Παναγία «η Καρδιώτισσα». Έργο του Κρητικού ζωγράφου Άγγελου Ακοτάντου. Δεύτερο τέταρτο 15ου αιώνα.

 
Gynaika Episkepsis

Ψηφιδωτή εικόνα της Παναγίας Βρεφοκρατούσας με την επωνυμία «η Επίσκεψις». Τέλη 13ου αιώνα. Από την Τρίγλεια της Βιθυνίας. Ο συγκεκριμένος εικονογραφικός τύπος της Παναγίας, με τη μητέρα και το βρέφος να αγγίζονται με τα μάγουλα, γνωστός ως Παναγία Γλυκοφιλούσα, προβάλλει τη μητρική ιδιότητα της Θεοτόκου. Η προσωνυμία «Επίσκεψις» τονίζει το ρόλο της ως προστάτιδας των ανθρώπων.

 
Gynaika Aikaterini

Εικόνα της αγίας Αικατερίνης, έργο του Κρητικού ζωγράφου Βίκτωρος. Β΄ μισό του 17ου αιώνα.

 
Gynaika Martyras

Αγία, προφανώς μάρτυρας, λόγω του ότι κρατά σταυρό στο δεξί χέρι. Σχέδιο του Λουδοβίκου Θείρσιου. 19ος αιώνας.

 
bxm01513

Στην καθημερινή ζωή, πρωταρχικός προορισμός της γυναίκας είναι να δημιουργήσει οικογένεια. Κατά κανόνα, περνά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας της στο σπίτι, όπου ασχολείται με την ανατροφή των παιδιών και τις καθημερινές δουλειές, όπως το μαγείρεμα ή το γνέσιμο και η ύφανση. 

Gynaika6

Ασημένια στέφανα γάμου. Προέρχονται από την Ταρσό της Κιλικίας και χρονολογούνται στο 1900. Τα στέφανα αυτού του είδους φυλάσσονταν στα σκευοφυλάκια των ναών και χρησιμοποιούνταν σε όλους τους γάμους.

 

ΒΧΜ01513

 

bxm01321--5
Σαλτσάριο. Πήλινο εφυαλωμένο πυρίμαχο σκεύος σε σχήμα ανεστραμμένου κώνου με δύο λαβές που χρησίμευε για την παρασκευή και το σερβίρισμα της σάλτσας. Στο επάνω μέρος του αγγείου ανοιχτό πιάτο και στην όψη τριγωνικό άνοιγμα για την τοποθέτηση κάρβουνων ώστε να διατηρείται ζεστό το περιεχόμενο του πιάτου. Χρονολογείται στους μέσους βυζαντινούς χρόνους.
 
 
vxm0087
Στην καθημερινή ζωή, πρωταρχικός προορισμός της γυναίκας είναι να δημιουργήσει οικογένεια. Κατά κανόνα, περνά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας της στο σπίτι, όπου ασχολείται με την ανατροφή των παιδιών και τις καθημερινές δουλειές, όπως το μαγείρεμα ή το γνέσιμο και η ύφανση. 
 
bxm-00899_mouseio
Τριηλίδα: ασημένιο σκεύος που χρησιμοποιείται στο λουτρό. Από «θησαυρό» που βρέθηκε στην Κράτηγο Μυτιλήνης. 7ος αιώνας.
 
vxm-00243
Γυάλινο μυροδοχείο για τη φύλαξη αρωμάτων ή καλλυντικών ουσιών. Βρέθηκε σε τάφο στο Τηγάνι της Μάνης. 6ος-7ος αιώνας.
 
bxm00247--2
Ασημένιο κοχλιάριο (κουταλάκι) με μακριά λαβή για τη λήψη μικρής ποσότητας καλλυντικής ουσίας ή αρώματος από βαθιά μυροδοχεία. 4ος -5ος αιώνας.
 
bxm00248--2
Ασημένιο κοχλιάριο (κουταλάκι) με μακριά λαβή για τη λήψη μικρής ποσότητας καλλυντικής ουσίας ή αρώματος από βαθιά μυροδοχεία. 4ος -5ος αιώνας.
 
bxm00195

Χρυσά, περίτεχνα σκουλαρίκια. 6ος-7ος αι.

 
bxm01555--3
Όπως σε όλους τους τόπους και σε όλες τις εποχές, έτσι και στα βυζαντινά και μεταβυζαντινά χρόνια υπάρχει κοινωνική διαστρωμάτωση. Οι γυναίκες ανήκουν σε διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, ανάλογα με την καταγωγή, τον πλούτο ή τη μόρφωσή τους. 
 
bxm01555--2
Εικόνα του αγίου Γεωργίου δρακοντοκτόνου. Αποδίδεται στον Κρητικό ζωγράφο Γεώργιο Κλόντζα. Β΄ μισό 16ου αιώνα. Η πριγκίπισσα, στο κάτω δεξί μέρος της παράστασης, μάς δίνει μια εικόνα των γυναικών της αριστοκρατίας της εποχής. Οι υπηρέτριες, πίσω της, έχουν σαφώς εμφάνιση πιο ταπεινή.
 
bxm21278_2-jpeg--2
Στις κατώτερες κοινωνικές τάξεις, οι γυναίκες πρέπει να δουλέψουν για να ζήσουν. Τα επαγγέλματα που μπορούν να κάνουν δεν είναι πολλά, φαίνεται όμως ότι σε γενικές γραμμές διαθέτουν επαγγελματική συνείδηση και οργάνωση. Ένα παράδειγμα μας δίνουν οι υφάντριες, που στα μεσοβυζαντινά χρόνια (7ος-11ος αιώνας) είναι ενταγμένες σε συντεχνίες. 
Στα μεταβυζαντινά χρόνια  (15ος-19ος αιώνας) αναπτύσσουν περισσότερο τη συνείδηση του καλλιτέχνη, όπως συμπεραίνουμε από μια σειρά εξαιρετικών κεντημάτων, υπογεγραμμένων από φημισμένες και περήφανες για το έργο τους κεντήστρες της Κωνσταντινούπολης.
 
bxm21278--2

Χρυσοκέντητος επιτάφιος (λειτουργικό ύφασμα), με κεντημένες τις υπογραφές της αφιερώτριας (δαπάνη Τιμοθέας) και της κεντήστρας (κόπος Μαριώρας). 1751.

 

ΒΧΜ21278

bxm01702--2

Επιγονάτιο του 1689 (μέρος της αμφίεσης των κληρικών) με την υπογραφή της κεντήστρας Δεσποινέτας του Αργύρη, η οποία εργαζόταν στην Κωνσταντινούπολη. 

 

BXM01702

bxm01566--2

Εκτός από τις νοικοκυρές, τις τεχνίτριες, τις εργάτριες ή αριστοκράτισσες, υπήρξαν και βυζαντινές που έφτασαν μέχρι τα ανώτατα στρώματα και στέφθηκαν αυτοκράτειρες, όπως η Θεοδώρα, η οποία έγινε αυτοκράτειρα αλλά και αγία (9ος αι.).

bxm01566
Η αγία Θεοδώρα, σύζυγος του εικονομάχου αυτοκράτορα Θεόφιλου, καθισμένη σε χρυσό θρόνο, με σκήπτρο και εικόνισμα της Παναγίας στο αριστερό χέρι. Έργο του Κρητικού ζωγράφου Εμμανουήλ Τζάνε. 1671.