Ο δρόμος του νερού

Σχόλια 0

Σχόλια

Δυνατότητα σχολιασμού έχουν μόνο οι εγγεγραμμένοι χρήστες.

Δε βρέθηκαν σχόλια.

Μοιραστείτε αυτή τη σελίδα
bxm01588

Το νερό είναι απολύτως συνδεδεμένο με την ύπαρξη των ανθρώπων και την εξέλιξη των πολιτισμών. Ως εκ τούτου σε όλα τα Μουσεία του κόσμου μπορεί κανείς να ανακαλύψει περισσότερο ή λιγότερο εμφανή υδάτινα ίχνη. Τα ίχνη του νερού που  εντοπίζονται στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο χαράζουν ένα υδάτινο μονοπάτι που περνά μέσα από τον υλικό και τον πνευματικό βίο των Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών χρόνων.

Ας το ακολουθήσουμε.

bxm02267

Από τα προϊστορικά χρόνια, οι άνθρωποι επιλέγουν με πολύ συγκεκριμένα κριτήρια τον τόπο κατοικίας τους: φροντίζουν να μην είναι εκτεθειμένος στον καιρό, στους πιθανούς εχθρούς, στις επιθέσεις ανθρώπων και ζώων, να είναι εύφορος, και να είναι κοντά σε πόσιμο, τρεχούμενο νερό. Γι’ αυτό οι οικισμοί και οι πόλεις δημιουργούνται πάντα κοντά σε ένα ποτάμι ή σε μία πηγή.

bxm13090

Το κήρυγμα του Προφήτη Ησαΐα. Στο βάθος διακρίνεται τειχισμένη πόλη κοντά σε ποτάμι.  Θωράκιο τέμπλου, έργο του ζωγράφου Δημητρίου Νομικού. Από τη Ζάκυνθο. 1722.

BXM 13090

bxm02067

Ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος συγγράφει την Αποκάλυψη. Στο βάθος η πόλη της Πάτμου, κτισμένη δίπλα στη θάλασσα. Φορητή εικόνα από τα Επτάνησα. Β΄ μισό 17ου αιώνα.

BXM2067

bxm02056

Η διαχείριση των υδάτινων πόρων αποτελεί κύριο μέλημα των οργανωμένων ανθρώπινων κοινωνιών. Το νερό, το «νεαρόν/νηρόν ύδωρ» των Βυζαντινών, είναι πηγή ζωής για ανθρώπους, ζώα και καλλιέργειες. Για να αξιοποιηθεί η δύναμή του, στα βυζαντινά και νεότερα χρόνια χτίζονται γέφυρες, φράγματα, υδραγωγεία, μύλοι, κινστέρνες, τάφροι.

bxm13083

Το νησί της Κέρκυρας, με τειχισμένη πυκνοκτισμένη πόλη. Λεπτομέρεια σε εικόνα με παράσταση του αγίου Σπυρίδωνα και του Θαύματός του στην Κέρκυρα. Έργο του ζωγράφου Γ. Ασπιώτη. Τέλη 18ου-αρχές 19ου αι.

BXM13083

vxm01633

Φύλλο από χαρτί με απεικόνιση του ορεινού χωριού Τσερκουβίτσα δίπλα σε ποτάμι. 18ος αι.

BXM1633

bxm11536

Κεντρικό ρόλο στη ζωή της κοινότητας παίζουν οι κρήνες και τα κτίσματα, όπου συλλέγεται για να διανεμηθεί στη συνέχεια το νερό κάποιας πηγής ή κάποιου αγωγού. Εδώ σταματούν οι οδοιπόροι για να γεμίσουν τα παγούρια τους, εδώ συγκεντρώνονται οι κάτοικοι για να γεμίσουν τα δοχεία τους για τις ανάγκες του σπιτιού. Αρκετοί χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις αυτές για την προσωπική τους καθαριότητα. 

bxm001590--2

Η ιστορία της Σωσσάνας. Σε περίκλειστο ιδιωτικό, αστικό κήπο με πηγή, μια γυναίκα λούζεται ενώ δύο αδιάκριτοι την παρακολουθούν. Το βιβλικό αυτό θέμα απαντά συχνά στη μεταβυζαντινή τέχνη.  Έργο του ζωγράφου Δευτερεύοντος Σιφνίου. 1825.

BMX1590

bxm11536--2

Τειχισμένος κήπος οικίας, με δέντρα και κρήνη. Λεπτομέρεια από παράσταση της Προσευχής της αγίας Άννας, σε κρητική φορητή εικόνα με σκηνές από τον βίο της Θεοτόκου. Μέσα 16ου αιώνα.  

ΒΧΜ11536

bxm01330c

Η ευρεία χρήση του πολύτιμου αγαθού οδηγεί στη δημιουργία πλήθους δοχείων, μεγάλων και μικρών. Άλλα χρησιμοποιούνται για να φυλάσσεται το νερό σε δροσερό μέρος, άλλα για τη μεταφορά του. Ποικίλα είναι και τα υλικά κατασκευής τους, δέρμα, πηλός, μέταλλο κ.ά., ενώ το σχήμα τους καθορίζεται μερικές φορές από τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρονται. Για παράδειγμα, το δοχείο που ονομάζεται ασκοδαύλα οφείλει το περίεργο σχήμα του στο γεγονός ότι μεταφέρεται πάνω στη σέλα του καβαλάρη.

bxm01555--4

Υπηρέτριες με αγγεία μεταφοράς νερού. Λεπτομέρεια σε εικόνα του αγίου Γεωργίου Δρακοντοκτόνου, αποδιδόμενη στον κρητικό ζωγράφο Γεώργιο Κλόντζα. Τέλη 16ου αιώνα.

BXM1555

bxm01330b

Ασκοδαύλα για τη μεταφορά ύδατος και άλλων πόσιμων υγρών. 11ος-13ος αιώνας.

BXM1330

bxm13295

Γυναίκα παίρνει νερό από το πηγάδι. Λεπτομέρεια σε εικόνα με την Κοίμηση της Θεοτόκου και τη Συνάντηση του Χριστού με τη Σαμαρείτιδα. Μετά το 1717.

BXM13295

vxm00912

Μαρμάρινο επίκρανο παραστάδας με ανάγλυφη διακόσμηση από κεφαλές διδύμων αετών, κάνθαρο, ημίφυλλα άκανθας και ρόδακες. 7ος-8ος αιώνας.

BXM 912

bxm001590--3

Η ελληνορωμαϊκή συνήθεια της χρήσης των λουτρών διατηρείται και στα βυζαντινά χρόνια. Παρόλο που οι πατέρες της Εκκλησίας ασκούν κριτική στη ματαιόδοξη ενασχόληση με το σώμα και παρά τα προβλήματα που προκύπτουν μετά τον 7ο αιώνα, όταν τα μεγάλα υδραγωγεία της ύστερης αρχαιότητας δεν μπορούν πια για ποικίλους λόγους να συντηρηθούν, η χρήση των λουτρών στις μεγάλες κυρίως πόλεις συνεχίζεται. Η επίσκεψη στα λουτρά δεν ικανοποιεί μόνο ανάγκες καθαριότητας και υγιεινής, παραμένει επίσης μια σημαντική και ευχάριστη κοινωνική δραστηριότητα.

bxm-00899_mouseio
Τριηλίδα: ασημένιο σκεύος που χρησιμοποιείται στο λουτρό. Από «θησαυρό» που βρέθηκε στην Κράτηγο Μυτιλήνης. 7ος αιώνας.
 
bxm01576

Για τους Χριστιανούς, όπως και για τους πιστούς άλλων θρησκειών, ο καθαρισμός με νερό θεωρείται μέσο εξαγνισμού. Κατά την Καινή Διαθήκη πρώτος ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εξαγνίζει με νερό, ενώ σε ανάμνηση της βάπτισης του Χριστού από τον Πρόδρομο θεσπίζεται μία από τις μεγαλύτερες χριστιανικές γιορτές, τα Θεοφάνεια. Το βάπτισμα των χριστιανών καθιερώνεται ως μυστήριο, ως μια ιεροτελεστία με την οποία ο άνθρωπος ομολογεί την πίστη του και καθαρός από αμαρτίες εισέρχεται στους κόλπους της Εκκλησίας, πολύ ενωρίς.

Αρχικά, κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, το μυστήριο της βάπτισης εξυπηρετούν ειδικά κτήρια, τα λεγόμενα βαπτιστήρια. Από τον 6ο αιώνα όμως, που θεσμοθετείται ο βαπτισμός των νηπίων, η λεκάνη του βαπτίσματος, η κολυμβήθρα, γίνεται κινητό εξάρτημα της εκκλησίας. 

bxm01034

Γυάλινο φιαλίδιο, προφανώς περιρραντήριο, δηλαδή αγγείο για τελετουργικό ραντισμό με αγιασμένο νερό ή μύρο.  Από τον Άγιο Δημήτριο Θεσσαλονίκης. 13ος-14ος αιώνας.

BXM1034

bxm04923

Κολυμβήθρα από το Λιβόρνο της Ιταλίας. 1792.

BXM4923

bxm00012

Κρεμαστό λυχνάρι σε σχήμα ψαριού, 4ος- 5ος αιώνας.

BXM12

bxm1586_2new--2

Όπως και οι πρόγονοί τους των αρχαίων χρόνων, έτσι και οι Χριστιανοί αποδίδουν θαυματουργές ιαματικές ιδιότητες στο νερό που αναβλύζει από συγκεκριμένες πηγές. Οι πηγές αυτές, τα αγιάσματα, ενσωματώνονται συχνά σε μεγάλα προσκυνηματικά κέντρα.

Όσο για τον Παράδεισο, ασφαλώς δεν είναι τυχαίο που οι Βυζαντινοί τον οραματίζονται ως έναν θαυμαστό κήπο με πλούσια βλάστηση και τρεχούμενα νερά.

bxm01586

Ο Παράδεισος, ως κήπος με πλούσια βλάστηση και τρεχούμενα νερά. Φορητή εικόνα με σκηνές από τη Γένεση, αποδιδόμενη στον ζωγράφο Κωνσταντίνο Κονταρίνη. Αρχές 18ου αιώνα.

ΒΧΜ1586